Sahasrara – सहस्रार – Sahasrāra

From Wikipedia

Sahasrara (Sanskrit: सहस्रार, IAST: Sahasrāra, English: “thousand-petalled”, with many alternative names and spellings) or the crown chakra is considered the seventh primary chakra in some yoga traditions.

Hatha yoga

The Sahasrara is described in a few medieval hatha yoga texts including the Śivasaṃhitā and the Tirumantiram, but not within the Paścimāmnāya and Nath traditions; the Kubjikamatatantra describes only the six lower chakras. The scriptures vary in the position of the Sahasrara; the Siva Samhita states that it is beyond the body, whereas others place it at the fontanelle or brahmarandhra on the top of the head where the soul leaves the body at death.

Description

The Sahasrara is described as a lotus flower with 1,000 petals of different colors. These are arranged in 20 layers, each with approximately 50 petals. The pericarp is golden and within it a circular moon region is inscribed with a luminous triangle, which can be either upward- or downward-pointing.

Function

Often referred to as a thousand-petaled lotus, it is said to be the most subtle chakra in the system, relating to pure consciousness, and it is from this chakra that all the other chakras emanate. When a yogi is able to raise their kundalini (energy of consciousness) up to this point, the state of Nirvikalpa Samādhi is experienced.

From Wikipédia

Sahasrāra (सहस्रार en sanskrit, transcrit de la devanagari selon l’IAST) est le septième chakra (ou cakra) majeur du tantrisme hindou, et plus particulièrement du hatha yoga. Littéralement, sahasrāra peut se traduire par « lotus aux mille pétales ».

Représentation

Sahasrāra est décrit comme ayant mille et un pétales multicolores ; mille et un, car ce confluent peut être infini. Son centre est un cercle qui est d’un jaune solaire. Un lingam blanc au centre du cercle émet comme des rayons lumineux. Les représentations modernes lui associent la couleur blanche ou parfois le violet.

Bija mantra

Si les mantras d’éveil des chakras inférieurs sont : lam, vam, ram, yam, ham om, on pourrait dire que le mantra associé peut être le “om” traditionnel qui est scandé avant les prières hindoues, qui est censé réveiller tout le corps, et qui reflète le son de l’univers. Pour certains il n’existe pas de mantra vraiment spécifique à Sahasrāra. Plus prosaïquement, les deux divinités associées à ce chakra sont Śakti et Śiva, le yogi peut donc méditer sur ces deux noms.

Fonction

Lorsque la kuṇḍalinī atteint sahasrāra le détachement de l’illusion, de la māyā du monde est complet. Il n’y a plus d’attachement corporel, le stade ultime du samādhi est réalisé. Sahasrāra est la porte à la plus haute des consciences, la conscience divine pourrait-on dire. Une fois sahasrāra éveillé, sa propre yantra apparait ; l’éveil, l’illumination sont là.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s